sobota 30. května 2015

Přes jeden rok s AnaPurem – shrnutí postřehů ze života i z rozboru krve


Je to téměř rok a půl, co jsem si začal s AnaPurem. Přesněji řečeno je to více než dva roky, co jsem objevil americký projekt Soylent a rozhodl se vyrobit si vlastní recept koktejlu a náhrady jídla. Za tu dobu jsem ušel dlouhou cestu. Vyzkoušel jsem na padesát ingrediencí a téměř osmdesátkrát změnil recept  AnaPuru, než jsem došel k současné verzi. Nutno říci, že recept nebude asi nikdy finální a stále se bude vyvíjet a zlepšovat. 


První verze AnaPurů ještě obsahovaly, po vzoru Soylentu, kukuřičný maltodextrin a přidané syntetické vitamíny. Jak jsem ale zmiňoval už dříve, nakonec jsem se rozhodl opustit tyto ‘‘umělotiny‘‘ a vydal jsem se s AnaPurem přirozenější cestou. Vyrobit AnaPur tak, aby veškeré živiny, vitamíny a minerály pocházely z přirozených rostlinných zdrojů, byla fuška, ale nakonec se to podařilo. 



Nyní je to tedy déle než rok, co se pravidelně stravuji AnaPurem a zhruba osm měsíců, co se pravidelně stravuji „novým“ AnaPurem, vyrobeným výhradně z rostlinných surovin (luštěniny, sušené ovoce, byliny, ořechy i peruánské adaptogeny). Nastala tedy ideální doba podívat se na to, jak se na mně dlouhodobé užívání AnaPuru projevilo. Kromě těch pocitových a všedních záležitostí mě ale zajímala i čísla, a proto jsem absolvoval krevní testy. A ty měly definitivně dokázat, zdali je dlouhodobé užívání AnaPuru v pohodě.



V průměru zatím tvoří příjem kalorií z AnaPuru cca 50 – 70% mého celkového denního příjmu. To už je dostatečná porce na to, aby se jeho dlouhodobé užívání projevilo. Jak pozitivně, tak negativně. Byly samozřejmě i dny, kdy jsem ‘‘jel na AnaPuru“ ze 100%, ale nechci po nikom, ani po sobě, aby se připravil o požitek z dobrého jídla s rodinou nebo přáteli, když má možnost a čas. Proto jsem se nijak neomezoval a sledoval spíše dlouhodobé a pravidelné užívání AnaPuru, než krátkodobou jízdu výhradně na AnaPuru. Kdybyste týden jedli saláty, taky byste nemohli říct, jak vám to prospělo. Vždy jsou to trvalé a pravidelné změny jídelníčku, které se po delší době projeví.


Po pocitové stránce stále přetrvává to, co jsem už zmiňoval dříve. Poobědová únava z těžkých jídel zmizela, energie během dne byla stabilní a po čase mám pocit, že energie celkově je mnohem více. Postřehl jsem i rychlejší růst nehtů a mnohem lepší trávení. Od té doby, co piji AnaPur jsem navíc nebyl ani nemocný. Kromě pár dnů smrkání po návratu z hor, se mi jakákoliv chřipka, nachlazení, nebo jiná zdravotní nepříjemnost úplně vyhnula a AnaPur na tom má svým složením bezpochyby zásluhu.

A hubnutí? Hubnutí zajímá pochopitelně mnoho lidí, a ač jsem nevytvářel AnaPur primárně jako hubnoucí prostředek, nepatrná dvě kila jsem shodil. Osobně jsem při výšce 190cm a původní váze kolem 80kg neměl v úmyslu hubnout, ale dvě kila se podařila, a to i přesto, že jsem díky AnaPuru začal kalorií přijímat dokonce více, než předtím. Je tedy vidět, že vyvážená strava s nízkým glykemickým indexem má pro kancelářské krysy smysl. :)
Taky jsem spočítal, že jsem za rok díky AnaPuru ušetřil na svačinkách a těžkých poledních menu kolem 21.000 Kč, což je příjemný bonus a určitě se hodí třeba na letenku někam do tepla.


Krevní testy


Pozitivní změny mohou být ale i pouhým placebo efektem z počátečního nadšení, říkal jsem si. Proto jsem šel dál a navštívil svého lékaře, aby ověřil, že po zdravotní stránce jsem v pohodě a nic mi nechybí.  Dopředu podotýkám, že v minulosti jsem na žádné zdravotní problémy nebo třeba na zvýšené hladiny cholesterolu apod. netrpěl. Zcela upřímně jsem byl ale trochu skeptický a říkal jsem si, že po delší době užívání AnaPuru se něco nežádoucího projevit může. Neprojevilo, a proto můžu s AnaPurem pokračovat vesele dál. 


Jaké byly tedy konkrétní výsledky? Do analýzy krve jsem šel jako zdravá osoba (normální tlak, 190cm, 78kg, bez zdravotních potíží, s lehkou alergií na pyly).



Samotný výsledek biochemického rozboru krve můžete vidět na obrázcích níže. A opravdu mě těší, že všechny měřené údaje jsou naprosto v normě:



Glukóza: měření obsahu cukru v krvi dopadlo dobře. Výkyvy se nejčastěji projevují u diabetiků. Během dne cukr v krvi kolísá podle toho, co zrovna sníte. AnaPur se orientuje na to, aby přísun energie zůstal stabilní a cukr v krvi příliš nelítal.


Sérum – minerály: opět v koridorech optimální hladiny. Klíčové minerály indikují možná zdravotní rizika a disfunkce. Např. obsah draslíku v krvi souvisí s kardiovaskulární soustavou.

Sérum – dusíkaté metabolity: velmi důležité ukazatele, které mj. indikují, zdali vaše ledviny fungují tak, jak mají. Stav kreatininu i kyseliny močové je v normě a také odhad hodnoty rychlosti filtrace v ledvinách je v pořádku.

C-reaktivní protein zjednodušeně řečeno se díky jeho hodnotám projevuje podezření na onemocnění. Opět hodnoty naprosto v pořádku.

TSHS – hormon, který vypovídá o funkci štítné žlázy. V minulosti (cca před třemi lety) mi alergoložka říkala, že hodnotu mám mírně zvýšenou. Z čerstvého testu mám tedy radost, protože hodnota se vrátila do normálu.

Hematologický rozbor – zkoumá stav obrazu krve, tj. krvinky, hemoglobin, apod., opět vše v normálu.

V údaji ref. meze najdete koridor, ve kterém se optimální hodnoty pohybují


V údaji ref. meze najdete koridor, ve kterém se optimální hodnoty pohybují

   
Jak to shrnul můj lékař, v krvi nemám „lauter nic“ špatného. Výsledek testu mě tedy přesvědčil, že AnaPurem se můžu dlouhodobě stravovat bez obav. Po pocitové stránce i dle výsledků rozboru krve mi jeho užívání jen prospělo.


Závěr



Jsem rád, že po dlouhodobém testování se projevila jen samá pozitiva. Počáteční nejistota i námitky většiny lidí, že člověku zleniví střeva, ochabnou žvýkací svaly, že návrat k normálnímu jídlu mi neudělá dobře nebo že dlouhodobé užívání se prostě musí nějak negativně projevit, se tedy ukázaly jako neopodstatněné. Navíc když se podívám na složení drtivé většiny výrobků v obchodech, v ohledu na jejich obsah široké škály nepřírodních příměsí bych asi měl mít obavy spíše z nich. AnaPur tedy budu i nadále užívat a upravovat jeho složení, které se i díky zpětné vazbě mnoha AnaPuristů už několikrát vylepšilo. Pokud byste chtěli rozšířit jejich řady, ozvěte se mi na AnaPurinfo@gmail.com


Nové AnaPur shakery jsou pro zájemce už připraveny


Žádné komentáře:

Okomentovat